Grefsenhjemmet Sykehjemsdrift AS, er et uavhengig og ideelt drevet AS som eier Grefsenhjemmet. Grefsenhjemmet Sykehjemsdrift AS er tilknyttet Stiftelsen Diakonova  Haraldsplass og Grefsen Menighet. Sykehjemmet samarbeider med Bydel Nordre Aker og Oslo kommune v/Sykehjemsetaten.

Grefsenhjemmets visjon er: – et godt sted å være.

Grefsenhjemmets overordnede målsettinger er:

  • Beboeren skal få riktig behandling, god livskvalitet og trygghet.
  • Alle beboere skal ha en målsetting med oppholdet som dekker den enkeltes individuelle behov for behandling, omsorg og pleie.
  • Tjenestene skal være brukerstyrt, respekt og menneskeverd skal ivaretas.
  • Medarbeidere ved Grefsenhjemmet skal oppleve et godt arbeidsmiljø og kolleger med gode holdninger og respekt for hverandre.

 

Vi har 94 enerom med eget bad, sju av disse er så store at det er god plass til ektepar/samboere. Flere av rommene har tilgang rett ut i Sansehagen, og noen rom har tilgang rett ut på balkong. Rommene er fordelt på 10 smågrupper. De grupper som ikke ligger på bakkeplan har egne felles verandaer.

Beboerne på Grefsenhjemmet trenger kontinuerlig heldøgns pleie og omsorg. Derfor er høy faglighet hos personalet en forutsetning for at beboerne skal oppleve maks livskvalitet ut ifra den situasjonen den enkelte er i, til enhver tid.

Grefsenhjemmet er velorganisert og vi jobber tverrfaglig. Vi satser aktivt på høy kvalitet for brukerne våre.

Vi har et godt arbeidsmiljø med mange dyktige og entusiastiske medarbeidere som gjør at Grefsenhjemmet er –et godt sted å være.

Grefsenhjemmet er sertifisert etter ISO-standard for kvalitetsledelse, ISO 9001:2015. Sertifiseringens omfang er for produksjon/leveranse av følgende produkter/tjenester:

  1. Heldøgns pleie- og omsorgstjenester
  2. Aktivisering og opptrening
  3. Medisinsk behandling

 

Grefsenhjemmet er et sykehjem i utvikling. Oppmerksomheten er rettet mot brukerstyrte helsetjenester og systematisk arbeid med prosessforbedring etter ISO-9000 serien, ”System for kvalitetsstyring” i helsesektoren.

 

 Oslo kommune stiller kvalitetskrav til sykehjemmet.

Kvalitetskravene ble behandlet i bystyre i møte 21/04/1999 sak 204

1.2. Krav til innhold i sykehjem/boform for heldøgns pleie og omsorg:

Den enkelte beboer som etter enkeltvedtak tildeles opphold i sykehjem/boform for heldøgns pleie og omsorg skal oppleve trygghet og forutsigbarhet, og bli møtt med respekt. Gjennom medbestemmelse i utformingen av tjenestetilbudet skal det sikres at de grunnleggende behov ivaretas med utgangspunkt i den enkeltes egenverd og livsførsel, og med sensitivitet for etnisk bakgrunn og livssyn. For å sikre dette stilles det følgende krav:

  • Før innleggelse skal det gis tilstrekkelig informasjon om tilbudet i sykehjemmet, vedrørende omfang og innhold i tjeneste
  • Skriftlig informasjon skal som et minimum inneholde beskrivelse av institusjonens daglige rutiner og aktivitetstilbud. Den enkelte skal dessuten i skriftlig form gjøres kjent med Oslo kommunes kvalitetskrav til tjenesten og hvilke klageinstanser som finnes. Øvrig skriftlig og muntlig informasjon tilpasses den enkeltes behov.
  • Ved innleggelse skal den enkelte møtes med respekt, og gis hjelp til å finne seg til rette i det nye miljøet
  • Alle beboere skal ha en egen kontaktperson, som også er kontaktperson for evt. pårørende/verge/hjelpeverge. Det skal foreligge skriftlig informasjon om hvem som er kontaktperson og ansvarlig sykepleier for den enkelte.
  • Tilbudet i institusjonen skal tilpasses den enkelte i tråd med en kvalitetsplan. Kvalitetsplan skal tilbys alle langtidsbeboere, og medbestemmelse skal sikres ved at den enkelte skal være delaktig i utformingen av egen kvalitetsplan. Planen skal gjennomgås og eventuelt justeres hver 6.måned
  • Kvalitetsplanen kan utformes på ulike måter, men skal som et minimum inneholde de opplysninger som fragår av mal, og som omfatter fysisk omsorg, hygiene, boforhold, forhold knyttet til livssyn, daglige rutiner/aktiviteter og samarbeid med pårørende.
  • Personalets kompetanse skal være sammensatt med utgangspunkt i beboernes behov  Det skal være tilstrekkelig personell til at beboerne kan få den bistand de behøver til rett tid
  • Beboerne skal oppleve at deres behov for hjelp forstås og løses i samsvar med egne forventninger
  • Det skal legges til rette for trivsel, blant annet gjennom samvær, sosial kontakt og aktiviteter, samtidig som den enkelte skal ha mulighet for ro og skjermet privatliv.
  • Det skal legges til rette for at den enkelte kan delta i sosialt liv også utenfor institusjonen
  • Det skal sikres tilstrekkelig renhold av beboerrom og fellesrom
  • Det skal gis tilbyd om alternative middagsmenyer
  • Beboere skal ha nødvendig tilgjengelighet til lege, medisinsk behandling og rehabilitering
  • Beboere skal få tilpasset hjelp til daglig munnhygiene, og nødvendig oppfølging av tannlege/tannpleier
  • Sykehjemmet skal ha hyppig kontakt med farmasøyt, som skal bistå i en gjennomgang av hvilke medisiner og medisinske artikler som benyttes, for å kvalitetssikre både korrekt bruk og kostnadseffektivitet.